Bouw een sterk merk: waarom een merkboek hoort bij de basis
Als jij een ondernemer bent, je wilt laten zien wie je bent én wat je te bieden hebt, dan is het super belangrijk om je merk en identiteit sterk te communiceren naar je doelgroep. Maar hoe doe je dat precies? Dan komt er al gauw een merkboek om de hoek kijken. Het is een ontzettend handig e visueel document waarin alle belangrijke aspecten van jouw merk of bedrijf worden vastgelegd. Denk aan jouw missie, visie, waarden, tone-of-voice, kleuren, lettertypes en soms ook fotografie.
Onderscheid jezelf
Met een merkboek leg je de basis voor jouw onderneming vast en maak je jezelf onderscheidend ten opzichte van andere bedrijven. Het houdt je consistent en geeft je doelgroep een helder beeld van wie jij bent en wat je te bieden hebt. Bovendien maakt het het makkelijker om interne beslissingen te maken en zorg je ervoor dat de communicatie en uitstraling op één lijn blijven.
Besteed uit of do-it-yourself
Om te beginnen met het maken van een eigen merkboek is het belangrijk om je doelen en strategieën volledig helder te hebben. Bedenk eerst wat je met je merk wilt bereiken, wie je wilt bereiken en hoe je dit wilt communiceren. Bepaal daarnaast ook jouw merkwaarden en identiteit, zodat je dit kunt vertalen naar je huisstijl en communicatie.
Er zijn allerlei manieren om een merkboek op te stellen. Je kunt het zelf uitproberen met bepaalde software of je huurt iemand in die het voor je doet. Zo kun je bij mij al terecht voor advies en de uitwerking ervan! Kies de manier die het beste bij jouw doelen en budget past.
Kies de kant die je op wilt
In een merkboek gaat het niet alleen om het visuele, maar ook om het gedrag van jouw merk. Hier kun je bijvoorbeeld richtlijnen opnemen over hoe je je gedraagt op social media en hoe je met je klanten communiceert.
Jouw merkboek is stiekem niet één keer af en klaar, maar moet regelmatig bekeken en geëvalueerd worden. Gewoon, om bij de tijd en relevant te blijven! Bedrijfs- en marktontwikkelingen kunnen impact hebben op jouw merk en identiteit en daarom is het belangrijk om hier op in te spelen en het merkboek up-to-date te houden.
In het kort: Een merkboek is het perfecte hulpmiddel voor beginnende ondernemers die willen laten zien wie ze zijn en wat ze te bieden hebben.
Of – net zo makkelijk – besteed het uit!
Liever het maken van een merkboek uitbesteden? Neem contact op voor een vrijblijvende offerte!