Huisstijl en logo laten maken voor je bedrijf
Na maandenlang brainstormen heb je een geweldig concept bedacht of heb je het zelfs al zo voor elkaar dat het al als een speer loopt. Either way, je wilt natuurlijk dat je bedrijf herkent gaat worden door je huidige en potentiële klanten. Niet alleen de naam, maar ook een logo is een belangrijk onderdeel daarvan. Vaak poppen er bij een logo dan ook vragen naar boven zoals: “Welke kleuren vind ik mooi maar passen ook bij mijn bedrijf?”, “Hoe moet ik in hemelsnaam een logo gaan maken?” en “Ik wil iets met mijn naam, maar weet niet wat…”. Om je hiermee op weg te helpen heb ik hieronder een aantal punten op een rij gezet hoe jij een bedrijfslogo kan bedenken.
Wat is een logo?
Je logo is het visuele beeld dat je bedrijf herkenbaar maakt voor je klanten. Een logo bestaat vaak uit beeld, tekst en kleur: een woordmerk, een beeldmerk, de huisstijlkleuren en soms zelfs ook een slogan. Een goede vormgever heeft verstand van de uitstraling die bij het merk moet passen, zorgt ervoor dat de kleuren matchen met elkaar en zorgt er altijd voor dat bestandssoorten, afmetingen en resoluties de juiste formaten hebben. Tegenwoordig zijn Pinterest en Canva kanalen waar veel start-ups hun logo vandaan plukken, dat is natuurlijk ook een optie, alleen zul je altijd een minder origineel en passend logo hebben. Het is daarom zeker aan te raden het door iemand met ervaring te laten maken. Ga je liever zelf aan de slag met het maken van een logo? Hieronder lees je hoe je dat kan doen.
Brainstorm
Pak een A4’tje erbij en schrijf je bedrijfsnaam in het midden van je blad. Vervolgens ga je allerlei onderwerpen opschrijven die alleen met jouw bedrijf affiniteit hebben. Ik denk graag in de 5 W’s en 1 H: Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Zo heb je een houvast welke richting je wilt met je bedrijf en alles wat daarmee te maken heeft.
- Wie: je doelgroep
- Wat: je product of dienst
- Waar: waar verkoop je producten of lever je je dienst, waar ben je gevestigd, welke locatie heeft te maken met je bedrijf?
- Wanneer: wanneer je bedrijf is gestart, is je bedrijf seizoensgebonden?
- Waarom: wat onderscheid jouw bedrijf van concurrenten?
- Hoe: Welk gevoel wil je opwekken wanneer je klant gebruik maakt van jouw dienst of product?
Niks is te gek om op te schrijven, hoe meer hoe beter! Wanneer je bent uitgeschreven en je je gedachten op papier hebt, ga je de woorden of zinnen die je het meest aanspreken onderstrepen. Houdt altijd ergens in je achterhoofd dat het uiteindelijk voor je logo is.
Ps. Bewaar deze brainstorm goed, het is altijd leuk er later op terug te kijken!
Ga op zoek naar inspiratie
Gebruik de woorden van je brainstorm en ga op zoektocht naar inspiratie. Dit kun je op talloze manieren doen. Blader door tijdschriften en boeken, google naar afbeeldingen of zoek op Pinterest naar afbeeldingen die bij jouw onderstreepte woorden uit de brainstormsessie passen. Verzamel de gevonden afbeeldingen in een collage en verwerk daar ook de kernwoorden van je brainstormsessie in. Zo heb je een compleet pakket als houvast voor jouw logo design.
Schetsen maar
Nu je een houvast hebt, is het tijd om te schetsen. Dit kun je oldskool met een potlood en een papier doen, of je gebruikt een vormgeving programma. Begin bijvoorbeeld bij de eerste letter van je bedrijfsnaam of het hele woord. Schets vanuit daar verder op ideeën die in je opkomen.
Digitaliseren
Je gaat je logo nodig hebben in een digitaal bestand. Daarbij moet je denken aan een vector bestand voor de drukker en eventueel andere bestandtypes zoals een .PNG waarmee je een transparante achtergrond kunt gebruiken in je afbeelding.
Liever uitbesteden?
Klinkt dit allemaal maar als een ver van je bedshow? Een logo maken is vaak wat lastiger dan je in de eerste instantie denkt. Ik help je daarom graag verder met het maken van een passend logo voor jouw bedrijf! Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!